Ledande små och medelstora företag i rampljuset på Enterprise Europe Networks prisutdelning

Måndag 14 november 2016 — Europeiska kommissionen hyllade i dag innovativa små och medelstora företag (SMF) på Enterprise Europe Networks prisutdelning i Bratislava, Slovakien.

Världens största stödnätverk för SMF med internationella ambitioner, Enterprise Europe Network, hjälper dem att nyskapa och växa internationellt. Varje år uppmärksammar nätverket framgångsrika företag som har överträffat förväntningarna och tillvaratagit enastående tillfällen för företag på EU:s inre marknad. Priserna delas ut i tre huvudkategorier:

• Priset för nya riktningar tilldelades tyska Novihum Technologies, som tack vare nätverket fick tillgång till finansiering genom SMF-instrumentet och kunde utveckla en tillverkningsanläggning för sin nya verksamhet och nyanställa 20 personer.
  • Priset för nya horisonter tilldelades Smartive från Spanien som också fick tillgång till finansiering genom SME-instrumentet efter vägledning från nätverket. Medlen använde de till att utöka sin marknadsandel som förväntas öka företagets årliga omsättning från 500 000 euro till 5 miljoner euro 2019.

Av de nio finalisterna som tävlade om utmärkelserna fick fyra företag finansiering från SMF-instrumentet som tilldelar närmare 3 miljarder euro under perioden 2014–2020. Medlen hjälper SMF med hög potential att utveckla banbrytande, innovativa idéer till produkter, tjänster eller processer som är redo att möta konkurrensen på den globala marknaden.

Kristin Schreiber, direktör för SME Policy & COSME, DG GROW i Europeiska kommissionen, säger:

– Nätverket är ett av de viktigaste programmen Europeiska kommissionen har åstadkommit för att hjälpa företag att tillvarata tillfällen till affärer och innovation som blir tillgängliga genom exploatering av det bästa av EU:s inre marknad.

Marco Malacarne, avdelningschef på genomförandeorganet för små och medelstora företag (EASME), säger:

Dessa småföretag är det som driver hållbar tillväxt i Europa. Enterprise Europe Network tillhandahåller den expertis de behöver för att lyckas. Dessa utmärkelser visar att med rätt stöd är det möjligt att fullfölja sina idéer och förverkliga sitt mål som internationellt företag.

Prisceremonin hölls på Refinery Gallery i Bratislava i Slovakien, där deltagare från EU-kommissionen, företag, förmedlare, journalister och Enterprise Europe Network närvarade. I juryn ingick Kaja Kallas, ledamot av Europaparlamentet, Kristin Schreiber, direktör för SME Policy & COSME, DG GROW i Europeiska kommissionen, Marco Malacarne, avdelningschef på EASME, Francesco Guerrera, medredaktör och ekonomisk huvudkorrespondent på Politico EU, samt Juraj Vaculik, medgrundare och vd i AeroMobil.

Mer information om Enterprise Europe Network finns på: http://een.ec.europa.eu

Nominerade till Enterprise Europe Network-priserna:

Nya partnerskap

Vinnare: Aquabion GmbH, Tyskland och Rabmer GreenTech GmbH, Österrike

Medlemmar i nätverket: Zenit GmbH och Business Upper Austria

Finalist: Medins Havs och Vattenkonsulter AB, Sverige och Seastar Survey, Storbritannien

Medlemmar i nätverket: Business Region och Greenwich Research & Enterprise

Finalist: TriROOM Innovation, Sverige, och avdelningen för neuro- och rörelsevetenskap vid Veronas universitet, Italien

Medlemmar i nätverket: AB Centek vid Luleå Tekniska Universitet och Veneto Innovazione SPA

Nya riktningar

Vinnare: Novihum Technologies GmbH, Dresden, Tyskland

Medlemmar i nätverket: Zenit GmbH