OiOi Web Summitissa: Älykäs pk-yritys luo immersiivisiä tapahtumakokemuksia

Maanantaina 5. marraskuuta 2018 —

Kun tuotteena on älykäs tila, jossa ihmiset ovat vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa, tarvitaan muutakin kuin teknistä kekseliäisyyttä. Suomalaiselle OiOi-yritykselle tärkeintä on kuunnella asiakkaiden tarpeita ja kehittää kokonaisvaltainen konsepti, joka parantaa merkittävästi kävijäkokemusta. Yritys-Eurooppa-verkoston (Enterprise Europe Network) ohjaus on auttanut yritystä voittamaan teemapuistojen, museoiden ja viimeksi kansainvälisten lentokenttien järjestämiä suuria tarjouskilpailuja.

Yritys syntyi vuonna 2013 oivalluksesta, että älykonsepti ei enää rajoittunut älypuhelimiin, vaan siitä oli tulossa osa ympäristöämme. "Ymmärsimme, että älykkäät seinät ja julkiset tilat eivät olleet enää kaukana", sanoo OiOin myynti- ja markkinointijohtaja Olli Marjalaakso. "Autamme organisaatioita luomaan konsepteja, joissa tilat ovat älykkäämpiä. Projektoreilla mikä tahansa seinä saadaan reagoimaan kosketukseen. Se voi olla lunta, jäätä, metallia tai puuta.

Hyvä esimerkki tästä on uusi Tampereen Muumimuseo, joka avattiin kesäkuussa 2017. Suurimman osa digitaalisista installaatioista toteutti OiOi, ja projektissa keskityttiin erityisesti tarjoamaan vierailijoille immersiivinen kokemus muumihahmojen kanssa. Opasteiden sijaan kävijöitä ohjaa esimerkiksi päiden yläpuolelle projisoitu kahvipannu, ja anturiohjauksella toimivat sarjakuvahahmot viittovat kävijöitä oikeaan suuntaan.

Myös peli-installaatioita on asennettu Duudson-toimintapuistoon Espoossa ja Heureka-tiedekeskukseen Vantaalla. Revontulipuisto Aurora Parkiin asennettuun lumi- ja jääseinämään vierailijat voivat piirtää revontulikuvioita yksinkertaisesti puhaltamalla tai koskettamalla seinää.

OiOi on saanut alusta alkaen apua Enterprise Europe Network -verkostolta. Verkostolla on konttoreita, jotka tuntevat liiketoiminnan läpikotaisin, ja ne antavat säännöllisesti tietoja ja neuvoja tulevista tapahtumista ja mahdollisesta yhteistyöstä. "Meistä tuntuu, että verkostossa mietitään jatkuvasti, miten tuotteitamme saataisiin Euroopan markkinoille", sanoo Marjalaakso. "Jo aikaisessa vaiheessa he auttoivat meitä ottamaan yhteyttä Englannin Valioliigan jalkapalloseuroihin ja kertomaan jalkapallo-simulaattorista, jonka kehitimme."

Yrityksellä on noin 40 asiakasta, ja sen liikevaihto kasvoi viime vuonna 27 %. OiOi laajentaa konseptiaan parhaillaan museoihin ja lentokentille yhteistyössä Enterprise Europe Network-verkoston kanssa. "Tällä hetkellä tarjoamme merkittäviä digitaalisia kokemuksia suomalaisten lentoasemien, museoiden, toimintapuistojen ja tiedekeskusten asiakkaille", sanoo Marjalaakso. "Olemme valmiita toimittamaan palveluitamme myös eri puolille Eurooppaa ja maailmaa."

Enterprise Europe Networkin uusimpien tietojen ja Suomessa toimiville yrityksille suoritetun kyselytutkimuksen mukaan tulevana vuonna 71 % kansainvälistyvistä pk-yrityksistä olettaa liikevaihtonsa kasvavan, 42 % olettaa luovansa uusia työpaikkoja ja 68 % olettaa kasvattavansa markkinaosuuttaan.

Enterprise Europe Network on maailman suurin tukiverkosto pk-yrityksille, joilla on laajentumishaluja oman maan ulkopuolelle.