Rokoko på webtopmødet: Virtual reality får en menneskelig joystick

Onsdag den 2. november 2016 —

Kære journalist

Enterprise Europe-netværket hjælper små og mellemstore virksomheder (SMV'er) med at få mest muligt ud af forretningsmulighederne i og uden for EU.

I løbet af dette års webtopmøde, der finder sted den 7.-10. november i Lissabon, vil netværket udstille sammen med nogle af de mest innovative SMV'er, som de har støttet i Europa. Den danske virksomhed Rokoko er med i denne gruppe af SMV'er og vil fremvise deres banebrydende teknologi på topmødet.

Nedenstående succeshistorie om Rokoko kan gratis og uden ophavsretlige afgifter bruges til din dækning af topmødet (hele versionen eller en del deraf). Der kan også på din anmodning arrangeres interview med iværksætteren (kontakt: malgorzata.miazek@mostra.com).

*******

Rokoko: Virtual reality får en menneskelig joystick

Forestil dig mulighederne, hvis vi kunne interagere virkeligt i virtual reality. Denne kreative frihed skabes af Rokoko, som er en SMV, der har designet næste generations bevægelsesregistreringsdragt.

Rokoko er en dansk nystartet VR-virksomhed med base i København og San Francisco. De har opfundet en sensorbaseret bevægelsesregistreringsløsning, der kaldes Smartsuit Pro, og som skaber en digital version af din krop i virtuelle rum.

Smartsuit Pro er en letvægtsdragt, der bruger 33 sensorer og har en trådløs rækkevidde på 80 meter til at give bevægelsesregistrering i realtid.

Dragtens sensorer sender data direkte til computeren, der giver filmbranchen mulighed for at slippe for de traditionelle bevægelsesregistreringssystemer, hvor skuespillere skal blive i et særligt rum med bevægelsesregistrerende kameraer.

Denne mobilitet gør Rokokos Smartsuit Pro tilgængelig for alle og åbner op for bevægelsesregistrering ved både live-optræden og film- og spilproduktioner. Rokoko organiserer selv »animotion«-shows, hvor skuespillere bærer Smartsuiten for at skabe digitale figurer, der interagerer med publikum.

Idéen stammer fra direktør og grundlægger Jacob Balslev, der var studerende på Danmarks Film Akademi og blev frustreret over de konventionelle bevægelsesregistreringssystemer. Han begyndte at udvikle Smartsuit Pro til sine egne film, og det udviklede sig siden til Rokoko.

Ud over at Smartsuit Pro kan være et produktionsværktøj for kreative brancher, kan det også være inputenhed for f.eks. virtual reality (VR). Efterhånden som efterspørgslen efter VR er steget, har Enterprise Europe-netværket hjulpet Rokoko med at danne et partnerskab med TZI på Bremens Universitet, så de i fremtiden kan kombinere deres innovationskapacitet og føre de skabende kunster til næste niveau.

»VR-briller erstatter traditionelle computerskærme, og Smartsuit Pro bliver mus og tastatur for de digitale verdener«,

sagde Mikkel Lucas Overby, COO.