TRION och universitetet i Verona: Utbildning av framtida astronauter med svensk triathlonteknik

Onsdag 14 september 2016 —

Bästa journalist!

Enterprise Europe Network Awards uppmärksammar små och medelstora företag (SMF) som utnyttjat tjänster och stöd från Enterprise Europe Network, världens största stödnätverk för små och medelstora företag med internationella ambitioner. Nätverket, som består av 3 000 experter från 600 medlemsorganisationer i över 60 länder, hjälper små och medelstora företag att växa snabbare med hjälp av skräddarsytt stöd, nya affärssamarbeten och tillgång till finansiering.

I årets upplaga av utmärkelserna är samarbetet mellan det svenska företaget TriROOM och universitetet i Verona en av de nominerade i kategorin för nya samarbeten (New partnerships). Vinnarna presenteras vid en ceremoni Bratislava, Slovakien, den 14 november.

Nedanstående framgångshistoria får utan kostnad och äganderätt användas i er mediebevakning (hela texten eller delar av den). På begäran kan även intervjuer ordnas med entreprenören eller nätverksmedlemmen (kontakta då: sabina.drastikova@icfi.com).

TRION och universitetet i Verona:

Utbildning av framtida astronauter med svensk triathlonteknik

Ju mer en produkt testas innan den lanseras på marknaden, desto större är sannolikheten att lyckas. Det var så entreprenören Alessandro Cozzani tänkte när han inledde ett samarbete med ett av Europeiska rymdorganisationens forskningsprojekt, i syfte att testa sin innovativa triathlonutrustning TRION. Det var Enterprise Europe Network som möjliggjorde samarbetet.

År 2008 knackade Alessandro Cozzani på hos det svenska ishockeylaget Malmö RedHawks för att fråga om de behövde en fysioterapeut, och det gjorde de faktiskt. Det var då Alessandro upptäckte hur enformig rehabträning kan vara. Han bestämde sig därför – tillsammans med den kända ishockeyspelaren Martin Samuelsson – för att utveckla en unik enhet för högintensiv intervallträning, baserat på egenskaperna hos en triathlontävling.

”Jag utformade ett komplett, moduluppbyggt rum med en liten swimmingpool, en riktig cykel där man behöver upprätthålla en naturlig balans och fart samt ett löpband som drevs av muskelkraft, inte av en motor”,

säger Alessandro.

TRION kan erbjuda högintensiv träning och rehabträning till kunder med begränsat utrymme och budget, oavsett om det handlar om idrottsklubbar, skolor eller till och med kontor. Systemet levereras tillsammans med ett program som övervakar och utvärderar resultaten.

”Även om vi tyckte att vi hade den mest effektiva träningen i världen, i ett 16 m2 stort rum, behövde vi ändå utvärdera metoderna”,

säger Alessandro.

”Därför kontaktade vi Enterprise Europe Network, och via deras medlemmar inledde vi ett samarbete med universitetet i Verona som var villigt att testa vår prototyp.”

Enterprise Europe Network är världens största stödnätverk för små och medelstora företag (SMF) med internationella ambitioner.

I spetsen för experimentet gick Paolo Bruseghini, utförsåkare och idrottsforskare, som undersökte fördelarna med högintensiv intervallträning som en del i sin doktorsavhandling. Hans forskning finansierades av Europeiska rymdorganisationen, och Alessandros utrustning var en perfekt möjlighet att testa högintensiv träning för astronauter före och efter olika uppdrag.

”Det började med ett tre timmar långt telefonsamtal som utvecklades till ett samarbete och senare till vänskap”, säger Paolo. ”Det är en utmärkt möjlighet för oss båda att samla in fysiologiska och biomekaniska data som kan hjälpa oss att kontrollera effektiviteten i högintensiv träning.”

Paolo använder nu Alessandros utrustning för att undersöka hälsofördelarna med högintensiv träning, inte bara för astronauter, utan också på mer allmän nivå. Samtidigt har TriROOM Innovation, Alessandros företag, fått sin idrottsutrustning godkänd och förbereder sig för en lansering av TRION i år. Kunderna står redan på kö i Italien och Kina.

De som förde samman de två projekten var nätverksmedlemmarna Stefan Dahlhielm från LTU Business i Sverige och Marco Gorini från Veneto Innovazione i Venedig, Italien. De var båda medlemmar i en av nätverkets sektorgrupper, där internationell expertis för företag kombineras med lokalkännedom. Deras arbete i sektorgruppen för flyg- och rymdteknik och dubbla användningsområden (Aeronautics, Space and Dual-Use Technologies) gjorde att de såg ett potentiellt samarbete mellan de två klienterna.

”Vi delar med oss av vad vi vet om lokala kompetenser, och det främjar verkligen den här typen av samarbeten”,

säger Marco.

”"En annan fördel är att vi kan hjälpa företag att hitta nya marknadsmöjligheter som de inte visste om.”

Stefan tillägger att ”samarbetet blev så framgångsrikt eftersom det kombinerar de teoretiska kunskaperna hos universitetet i Verona med TriROOM:s kompetens och erfarenhet”.

Alessandro hade inte tänkt på att TRION kunde användas för astronauter, men tack vare nätverket har han stärkt sin varumärkesstrategi och förbättrat förutsättningarna inför lanseringen på marknaden i år.

”Utan Marco och Stefan skulle det inte ha varit möjligt att åka från Italien till Sverige och hitta precis rätt person för att hjälpa oss med exakt det vi behövde”,

säger Alessandro.

”Med hjälp av universitetet i Verona kan vi nu göra TRION ännu bättre.”

Training future astronauts with Swedish triathlon technology

Viktiga fakta och siffror
Projektresultat
Vad är högintensiv träning?